Popis
Dave Brubeck Quartet - Europe, here we come!
S podporou amerického ministerstva zahraničia zahájil Dave Brubeck Quartet, vrátane nových členov Joea Morella a Eugena Wrighta, začiatkom roku 1958 veľké turné po Európe. Ich prvý koncert v Holandsku sa konal 26. februára v legendárnej amsterdamskej hale Concertgebouw, ktorá býva obvykle vyhradená na vystúpenie klasickej hudby. Od roku 1951 a spolupráca Davea Brubecka a Paula Desmonda získala skupina ohromujúca renomé. V roku 1954 sa Dave Brubeck objavil na obálke časopisu Time. Povráva sa, že Duke Ellington zaklopal na dvere Brubeckovho hotela, aby mu pogratuloval. Brubeck vraj odpovedal: "Mal si to byť ty." Svojmu kolegovi venoval jednu zo svojich najslávnejších skladieb „The Duke“, ktorá je súčasťou tohto albumu.
Toho zimného večera roku 1958 vystúpili na pódium Concertgebouw štyria americkí hudobníci, ktorým všetkým bolo okolo tridsať rokov.
Predstavte si zaplnené hľadisko, ktoré s napätím šumí, a štyroch hudobníkov, ktorých premáha tréma, ale ktorí sa nemôžu dočkať, až vystúpia. Po nesmelom potlesku Desmond zahájil melancholickou, sofistikovanou témou "Two Part Contention". Do toho sa ozval klavír a rozoznel kontramelódiu, ktorá prezrádzala Brubeckovo klasické vzdelanie a znalosť kontrapunktu, ktorú získal pri štúdiu u Milhauda a Schoenberga. Jeho vynaliezavosť bola nielen melodická, ale aj rytmická, a vedel, ako si získať publikum. Nasledovala disneyovská skladba "Someday, My Prince Will Come" uvádzaná klavírom, tri roky predtým, než veľký Miles Davis prišiel s rovnomenným albumom. Pokračovali štandardom z tridsiatych rokov These Foolish Things od Jacka Stracheyho, piesní, ktorá pomohla presláviť Ellu Fitzgeraldovú. Paul ju viedol svojim plynulým, éterickým štýlom s občasnými dychovými, disonantnými kontrastmi, čím dokázal - pokiaľ to bolo treba dokázať - svoje dokonalé schopnosti v harmonickom frázovaní. Saxofón potom ohlásil tému "One Moment Worth Years". Eugene, ktorý si rád nechával hovoriť "senátor", ako by viedol súkromný dialóg neviditeľnou rukou, obratnou a citlivou. V rovnakom duchu viedli ďalej „For All We Know“ – za búrlivého potlesku. Teraz prišiel rad na Joea, aby sa dostal do stredu pozornosti. Keď zahral "Watusi Drums", publikum objavilo výnimočného bubeníka, ktorý začínal ako husľový virtuóz: pred pätnástimi rokmi hral Mendelssohnov koncert s Bostonským symfonickým orchestrom. Potom, čo počul Jaschu Heifetza, usúdil, že majstrovej výšky nikdy nedosiahne, a prešiel na bicie. Kapela ďalej hrala "The Wright Groove", krátku skladbu, ktorú napísal Eugene. Koncert zakončila skladba "The Duke", pocta Ellingtonovi, a potom vynikajúce prevedenie "Take the A-Train", klasiky 40. rokov a charakteristickej skladby Ellingtonovho orchestra, ktorá tu zaznela v smršti energie a inovatívnych rytmov.
Bohužiaľ sa pôvodná nahrávka zastavila skôr, ako mohol byť zaznamenaný koniec tejto skladby. Napriek tomu sme sa rozhodli zachovanú časť zachovať, aby sme podali svedectvo o priekopníckej kreativite, ktorá vtedy bublala pod povrchom v nadčasovom umení tohto výnimočného kvarteta.
Koncert začal triumfálnu kariéru v Európe. Hlasno a zreteľne ohlasoval komunikatívne nadšenie, ktoré bolo trvalým znakom týchto štyroch výnimočných hudobníkov.
RECORD 1
Two Part Contention
Someday My Prince Will Come
These Foolish Things
RECORD 2
One Moment Worth Years
For All We Know
Watusi Drums
The Wright Groove
The Duke
Take the "A" Train (incomplete)
Dave Brubeck, Piano
Paul Desmond, Saxofón
Eugene Wright, Bass
Joe Morello, Drums
Recorded at the Concertgebouw, Amsterdam, The Netherlands on 26.II.1958
MONO ℗ 1958 VARA
Remastered by ℗ & © 2022 THE LOST RECORDINGS from the original analog tapes